previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

DE MAATSCHAPPIJ OP DE STOEP

Continuon Netbeheer
grafisch ontwerp

Hoe breng je een brede discussie over maatschappelijk verantwoord ondernemen op gang binnen een groot energienetwerkbedrijf? DWARS ontwerp ontwikkelde hiervoor een confrontatiecampagne rondom actuele maatschappelijke thema’s. Samen met medewerkers van het bedrijf zijn eerst thema’s en issues geselecteerd en geadresseerd, thema’s zoals privacy, huiselijk geweld, vergrijzing, arbeidsparticipatie, leefbaarheid, duurzaamheid, klimaatverandering en ketenverantwoordelijkheid. Elk thema hebben wij daarna vertaald naar een confrontatieobject: een ruwe transportkist met kwetsbare inhoud. Handle with care! Afzender: de maatschappij, zonder retouradres.

De acht transportkisten zijn vervolgens op de stoep van de kantoren van het netwerkbedrijf gezet: letterlijk de maatschappij op de stoep! De transportkisten rouleerden in een periode van acht weken over de stoepen van de grootste vestigingen van het netwerkbedrijf.

Elke kist vraagt op een verrassende manier aandacht voor een maatschappelijk thema. Niet alleen om te informeren, maar ook om stelling te nemen en om discussie op te roepen. In iedere kist worden drie stellingen gepresenteerd waar medewerkers met een druk op de bijbehorende knop voor kunnen kiezen. Wat vindt jij? Wiens verantwoordelijkheid vind jij dat het is? Denk na over je eigen standpunt, maak deze kenbaar en draag bij aan de discussie. Een digitale teller houdt bij hoe vaak er voor een stelling wordt gekozen. De scores worden bijgehouden op de voor het project ontwikkelde website (demaatschappijopdestoep.nl) en waar thema-ambassadeurs uit het bedrijf oproepen om deel te nemen aan het debat via het discussieforum.

De campagne werd afgesloten met een slotbijeenkomst in Park Sonsbeek in Arnhem. Hier kwamen alle acht kisten en daarmee alle vraagstukken bij elkaar en konden medewerkers en externe stakeholders met elkaar van gedachten wisselen over hoe je als groot energienetwerkbedrijf om moet gaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

opdrachtgever: Paul Corton – Continuon Netbeheer
idee: Karin Rikkers – afdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
concept, 2D & 3D ontwerp, productie en realisatie: DWARS ontwerp
soundtracks ARBEIDSPARTICIPATIE en HUISELIJK GEWELD door Klink Audio en Annegriet Wietsma
cartoons DUURZAAMHEID door Hein de Kort
ontwerp website: DWARS ontwerp
tentoonstellingsbouw: H2B, Amsterdam
jaar: 2008

PRIVACY

KLIMAATVERANDERING

DUURZAAMHEID

ARBEIDSPARTICIPATIE

LEEFBAARHEID

VERGRIJZING

KETENVERANTWOORDELIJKHEID

HUISELIJK GEWELD

previous arrow
next arrow
Slider

soundtracks ARBEIDSPARTICIPATIE en HUISELIJK GEWELD

meer informatie