



































SERIOUS FUN - ARCHITECTURE & GAMES
Architekturzentrum Wien
Het Architekturzentrum Wien (Az W) in het MuseumsQuartier is het Oostenrijkse architectuurmuseum in Wenen. Het toont, bespreekt en onderzoekt de manieren waarop architectuur en stedenbouw het dagelijks leven van ieder van ons beïnvloeden en vormgeven. Naast de vaste tentoonstelling zijn er in het museum tijdelijke thematentoonstellingen. Mélanie van der Hoorn, onafhankelijk curator gespecialiseerd in de beleving, presentatie en communicatie van architectuur, ontwikkelde voor het museum het concept voor een tentoonstelling over architectuur & games.
De tentoonstelling ‘Serious Fun, Architecture & Games’ laat aan de hand van een drietal thema’s zien hoe ontwerpers en kunstenaars architectuur gebruiken in speltoepassingen of speelgoed, hoe de mens zich in games verhoudt tot de architectuur en hoe games ingezet kunnen worden als middel dat aanzet tot interactie met architectuur. De tentoonstelling nodigt uit tot verwondering, spel en reflectie. Als een zeer expressieve vorm van populaire cultuur, laten games zien hoe we onze gebouwde omgeving waarnemen en getuigen ze van de verschillende manieren waarop wij die ons voorstellen.
Met het tentoonstellingsconcept en de exhibits als uitgangspunt, hebben wij een ruimtelijk en grafisch ontwerp gemaakt voor de tentoonstelling die gesitueerd is in de monumentale ruimte van het Az W; een langgerekte ruimte van ca. 350 m2 met markante details zoals bakstenen gewelven, een doorleefde houten vloer en grote raampartijen. In het ontwerp benadrukken we de lengte en de hoogte van de imposante ruimte. Het lijnenspel op de vloer volgt de oriëntatie van de ruimte en vormt het spelbord waarop de displays en exhibits van de tentoonstelling als pionnen zijn gepositioneerd. De opstelling nodigt uit om via het centrale wandelpad vrijelijk langs de exhibits te dwalen. Het kleurenpalet van de ruimtelijke displays en de grafiek zijn ingetogen gehouden en vormt een mooi contrast met de ruwe uitstraling van de tentoonstellingsruimte. Voor elke exhibit hebben we gebaseerd op de essentiële kenmerken, een specifieke display ontworpen: zwevende videoschermen, een speelbare gameconsole, een wand met doorlichtprints van screenshots uit games, een display waarin beelden uit een gameomgeving worden geprojecteerd met een carrousel diaprojector, geïntegreerde video cabinets, een donkere tunnel waarin je een audio action game kunt spelen, enzovoort… Uiteenlopende media gepresenteerd in ruimtelijke displays als pionnen in een spel!
ONTWERP
















opdrachtgever: Architekturzentrum Wien, Wenen (Oostenrijk)
curator: Mélanie van der Hoorn
projectcoördinatie Az W: Katharina Ritter
tentoonstellingsontwerp: DWARS ontwerp
productie: Architekturzentrum Wien
jaar: 2022
